October, de tropen.

Deze maand is Mark jarig, zijn eerste verjaardag hier. ( vorig jaar waren we in NL op vakantie ) Iedereen bedankt voor de leuke mailtjes, kaartjes. Er zijn ook nog pakketjes gekomen uit NL met heel veel drop, voetbal tijsdchriften en een leuk boekje met foto's van Marijn en Sem. Jee, wat groeien die kinderen hard haha. Het is maar goed dat ze ook af en toe een foto met de mail sturen. Zelf hebben we niet iets speciaals gedaan. Is eigenlijk ook niet mogelijk in Mundubbera.

Zo, de voorjaars stormen zijn ook begonnen dit seizoen, en hoe. Eerst zie je de lucht heel donker worden en is het winderig. Dan ineens is het windstil en dan op eens begint het te waaien, bliksemen en onweren. Niet normaal. Eigenlijk hoort er ook heel veel regen in te zitten maar dat is niet iedere avond. De eerste avond leek het zelfs of we op een boot zaten ipv in de camper zo gingen we op en neer. Een andere avond was de stroom in heel het dorp uitgevallen. Ook hebben we een avond gehad dat er bij het toilet gebouw zoveel insecten zaten, dat het leek of de muren in beweging waren. Dit weer hebben we bijna een week lang iedere avond gehad. Soms best wel eng hoor. Dit seizoen hoort eigenlijk rond December te beginnen.

Eindelijk naderd ook het einde van het fruit seizoen. De laatste inpak dagen komen eraan. De ene dag snoeien en de andere dag inpakken. De laatste dagen is het ook ontzettend warm dus iedereen heeft het wel gehad. ( 35 graden en 79% luchtvochtigheid ) Ja hoor, het sein is gegeven, het laatste fruit is echt geplukt. Na het werk is er nog een gezellige borrel met hapjes georganiseerd. Heel veel mensen komen volgend jaar zeker weer terug. Wij niet, maar zeg nooit nooit......... Ook hier hebben we weer met plezier gewerkt en iets meer over / van het Australische leven geleerd.

Na de camper te hebben ontdaan van het rode stof, zijn we terug naar de kust gereden. Naar Hervey Bay. Dit is erg toeristisch en heel bekend om de Humpback Whales en Fraser Island. Naar Fraser Island zijn we al eens geweest ( 1999 ) en als we de folders bekijken is er niets veranderd. Maar een trip om de Humpback Whales nog eens te bekijken lijkt ons wel gaaf.

In Hervey Bay eerst eens een camping opgezocht. Eindelijk weer het gevoel in de bewoonde wereld te zijn. Afspraak gemaakt bij een garage want de airco werkt niet meer. Best vervelend als het zo warm is. Daarna weer eens lekker boodschappen gedaan in een grote supermarkt. De camper is weer bevoorraad. Ook weer eens lekker uit winkelen geweest, de kapper en even naar de Mac.

Na alle folders te hebben doorgebladerd hebben we besloten om een hele dag met de boot weg te gaan om de Humpback Whales te bekijken. De Whales laten hun kalveren ( baby ) hier uitrusten van Juli tot November voor ze aan hun grote trek naar Antartica beginnen. Bij de boot aangekomen zien we dat er eigenlijk 90 mensen op de boot meekunnen, maar dat we deze dag maar met 12 mensen zijn. Is dat even lekker luxe. Om 10.00 vertrekken we. In het begin zien we een schildpad en dolfijnen. Net voor lunch zien we eindelijk de walvissen, wauw wat geweldig zeg. Iedereen is al helemaal tevreden. Maar de kapitein gaat nog verder op onderzoek uit. Ineens zien we een moeder met kalf. Heeft het kalf zo'n 10 minuten voor de boot liggen spelen, echt gaaf. Het kalf bleef maar met zijn staart in het water plonzen en rondjes draaien. Het oh's en ah's zijn heel veel te horen. Dachten we alles gehad te hebben, zwemmen er nog twee walvissen ( 12 mtr ) met kalf onder de boot door. Zelfs de crew is aan het filmen. Dit is een echt een top dag zeg, geweldig gewoon. Om 16.00 uur zijn we terug aan land.

Wel grappig, net als in NL kunnen ze hier het weer ook niet voorspellen. Na het 18.00 uur journaal weten ze wat er die dag gebeurd is, maar de dag erna.......?? Na een paar bewolkte dagen is het ineens wel afgekoeld tot de 23 graden. Er zijn zelfs een paar niet verwachte flinke regenbuien gevallen. Terwijl het iedere dag warm zou worden. Het maakt ons niet uit want een regenbui maakt het hier alleen maar mooier maar we moeten er wel om lachen.

De rit gaat verder naar Town of 1770. Dit is in 1770 door Kapitein Cook ontdekt, vandaar de naam. Dit is een heel mooi ongerept stukje natuur aan de kust. Het enige wat je hier kunt doen is vissen, relaxen en wandelen aan het strand. De laatste twee hebben dan ook gedaan. Hier zijn ook veel van de kleine krabjes, het lijkt dan of het strand beweegt. Blijft een grapping gezicht om naar te kijken. Town of 1770 is ook een van de weinge plaatsen aan de oostkust waar je een zons ondergang ziet over het water.

We passeren ook de Steenbokskeerkring ( Tropic of Capricorn ). We zijn weer officieel in de tropen. Nou dat hebben we gemerkt. We zijn helemaal lek gestoken door Sandflies / Midges. We zijn er nog niet uit wat, maar we hebben er echt veel last van gehad. Meer dan zo'n 125 bultjes / bulten per persoon en jeuken dat ze doen, niet normaal. Bij de apotheek pillen en smeersels gehaald. We hadden zelf nog Azaron, maar niets heeft geholpen. Zelfs twee nachten opgezeten van de jeuk. Maar gelukkig is de jeuk na een paar dagen voorbij, nu hebben we alleen nog donker rode / paarse vlekken. Maar die gaan ook wel weer weg. Dus de volgende keer als we iets voelen pikken zijn we extra allert. ( of panisch :)

Via Mackay zijn we naar Broken River gereden, een klein stukje land inwaarts. Dit is de plek in Australie om de Platypus ( vogelbekdier ) te zien. Dit is ook een uniek Australisch dier. Het heeft de kenmerken van drie andere dieren, namelijk de bek van een eend, lijf van een mol en de staart van een bever. Ze worden ongeveer 55 cm lang. Ja hoor we hebben geluk vandaag, we zien er twee zwemmen. Daarna hebben we nog een stuk in het regenwoud gewandeld.

Op de terug weg hebben we een wandeling gemaakt in Finch Hatton Gorge. Hier zijn twee kleine watervallen waar je naar toe kunt wandelen. De eerste waterval "Eraluen" is een makelijke wandeling. De tweede waterval "Wheel of Fire" is wat moeilijker, we hebben eerst 337 treden / rotsen moeten beklimmen. Maar na de flinke klim is het extra lekker om te zwemmen in het meertje bij de waterval.

We zijn nu bijna in Cairns, dus bijna een heel rondje Australie gehad. We houden jullie op de hoogte. Tot volgende maand.

< Vorige---------------------------------------------------------------------------Volgende >

Creek Crossing. Finch Hatton Gorge, QLD

Jolanda bij Araluen Falls. Finch Hatton Gorge, QLD

Whale watching. Hervey Bay, QLD

Whale watching, Moeder en kalf. Hervey Bay, QLD

Honderden krabbetjes. Town of 1770, QLD

Zonsondergang. Town of 1770, QLD

Bultjes, bultjes, bultjes............oh ja en jeuk.